Tuesday, August 14, 2007

Vista ile bilgisayarınızı nasıl yedeklersiniz?

Windows Vista BackupBir süredir Sony Vaio SZ3 üzerinde Windows Vista Ultimate kullanıyorum ve hayatımdan gayet memnunum. Ancak itiraf edeyim, halen Service Pack 1 seviyesine gelmemiş bir Windows‘un başıma her an bir iş açmasından da korkuyorum. İş açmayı da bıraktım, kurduğum abuk subuk bir programın uyum sorunu yüzünden bilgisayarımı açamama riskimin olduğu ön yargısı ne yazık ki hiç aklımdan çıkmıyor.


Bugüne kadar bu korkum gerçekleşmediyse de bilgisayara herhangi bir nedenle format atmak istediğimde tekrar Sony Vaio uygulamalarını kurmakla uğraşmak istemiyorum. Sony her ne kadar harika taşınbilir bilgisayar donanımları üretiyorsa da henüz benim kullandığım model için Windows Vista sürücülerini tek bir kurulum dosyası halinde sunmadı. Daha da ne zaman sunar bilemediğim için kurulum sapasağlam bittiğinden beri bilgisayarımın bu gıcır gıcır halinin bir yedeğini almak istiyordum.

Daha önce hiç bilgisayarının tam bir yedeğini almamış bir alpha geek olarak bunu nasıl yapacağımı araştırmaya başladım. Uzmanlığa çok değer verdiğimi beni tanıyanlar bilir ve çok fazla aynı donanıma sahip bilgisayarı süratle(!) kurmasıyla meşhur birinin kapısını çaldım: Mynet‘in sistem destek gurusu Serdar!


Bir uzmandan yardım alırken onun ihtiyaçlarının da çok farklı olduğunu unutmamanız gerekiyor. Serdar da pek çok bilgisayara aynı kurulumu yaparken kendi ihtiyaçlarına en uygun çözümü kullanıyor ve tavsiye ediyordu: Norton Ghost.


Norton Ghost, çok fonksiyonlu ve harika bir program olabilir. 70$’lık fiyatıyla (crack demeyin lütfen) gayet ulaşılabilir bir program da olabilir (blog’dan dolar milyoneri olduğumu unutmayın). Ancak ne bu özellikler, ne de cebimden çıkacak 70$ benim bu küçük projem için cazip şeyler değildi. Ayrıca kullandığım işletim sisteminin adında ultimate gibi iddialı bir kelime vardı. Kısaca hem pratik hem de bedava bir çıkış bulmam an meselesiydi.


Bunları düşünürken bende jeton düştü: Windows Vista ailesinin pek çok sürümü var (bkz: Windows Vista sürümleri karşılaştırması) ve Home Basic ile Home Premium sürümlerinin en önemli farklardan biri complete PC backup and restore. Kullandığım mega-OS’ta, yani Windows Vista Ultimate‘da, ise tabii ki yok yoktu. Bu sürüm için birkaç yüz dolar vermeniz gerekiyor ve çok az bilgisayar Vista Ultimate önyüklü geliyorsa da daha uygun fiyatlı ve daha yaygın kullanılan Windows Vista Business ve Windows Vista Enterprise da bu özelliğe sahip, hemen belirteyim.


Neyse, uzun lafın kısası bugün Windows Vista‘nın yedekleme uygulamasıyla bilgisayarımı yedekledim. Nasıl mı?



  • Windows tuşuma bastım.
  • Klavyeden elimi kaldırmadan backup yazdım ve Backup and Restore Center uygulamasını seçip, çalıştırdım.
  • Backup computer düğmesine basıp UAC‘ye onay verdim.
  • Windows birkaç saniye gerçek bir yedekleme ünitem olup olmadığına baktı, tabii ki bulamadı :)
  • On a harddisk seçeneği zaten seçiliydi, ben sadece harici diskimi seçtim ve Next dedim.
  • Bilgisayarımda iki tane bölüm olduğu için her ikisinin de seçili yapıp bir Next daha dedim.
  • Bütün hayatımın ve sistem dosyalarımın 48 GB’a sığdığını görüp şöyle bir iç geçirdikten sona Start backup‘a tıkladım.
  • Yedekleme sürerken bilgisayarı kullanmaya ve televizyondaki diziyi izlemeye devam ettim.
  • Bu süre zarfında yedekleme yapılıp yapılmadığını hissetmediğim gibi tahminen 1 saat kadar sonra yedeklemenin bittiğini farkettim.

Window Vista ile bilgisayarımı yedeklemek o kadar kolay ve sorunsuz oldu ki “acaba gerçekten yedeklendi mi bilgisayar?” sorusu halen kafamı kurcalıyor. Koskoca Microsoft yalan söylemiyordur heralde :) Bu yedeği en kolay yükleme yolu ise bilgisayarınızı Windows Vista CD’niz ile açıp kurulum sırasında restore seçeneğini seçerek oluyor, son vereceğim bilgi de bu olsun.


Kısaca: Windows Vista Professional, Enterprise ya da Ultimate yüklü bir bilgisayarda yedek almak çok kolay, tabii ki bunun belli bir fiyatı var.


Not: Microsoft’tan okuyan birileri varsa Backup and Restore Center’ı 10-15 defa açtıktan sonra arayüzünün çok kötü kaydığını, Restore düğmelerinin kaybolduğunu, dahası FileSaveDialog gibi kritik bir pencerenin açılmadığını görme şansı buldum. Benim bilgisayarıma has bir durum mudur genel bir problem midir bilemiyorum. Bu kadar övgüye böyle bir sorun yaşamasam şaşardım, Murphy rulez!

No comments: